حکایتی است که از عتبی روایت شده که کنار قبر رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نشسته بودم که اعرابی آمد و گفت : السلام علیک یا رسول الله شنیدم که خداوند می گفت : « اگر به خودتان ظلم کردید ، نزد رسول خدا (صلی الله علیه و آله) بیایند و طلب استغفار از خداوند کنند و رسول خدا ( صلی الله علیه و آله) هم طلب استغفار کند برای آن ها ، در این صورت خداوند توبه آن ها را می پذیرد .» من نزد شما آمدم در حالی که از گناهانم استغفار می کنم و شما را نزد خداوند شفیع قرار می دهم .

 

ابن قدامه مقدسی متوفای ۶۲۰ هـ ، دانشمند نامدار حنبلی مذهب که شمس الدین ذهبی در کتاب سیر اعلام النبلاء ، ج۲۲ ، ص۱۶۵ ، از او با عناوینی همچون :

الشیخ ، الامام ، القدوه، العلامه ، المجتهد ، شیخ الاسلام، عالم اهل الشام فی زمانه ، الامام الائمه ، مفتی الامه ، متواضع ، حسن الاعتقاد ، کثیر العباده ، دائم التجهد ، إماما فی التفسیر ، وفی الحدیث ومشکلاته ، اماما فی الفقه ، اماما فی علم الخلاف ، اوحد فی الفرائض ، اماما فی اصول الفقه ، اماما فی النحو والحساب والانجم السیاره والمنازل و … یاد کرده است، در بحث زیارت رسول خدا صلی الله علیه وآله تصریح می‌کند که زیارت آن حضرت مستحب است و سپس برای اثبات جواز توسل به آن حضرت، به داستان عتبی استناد می‌کند . همچنین به روایتی از رسول خدا صلی الله علیه واله استناد می‌کند که آن حضرت به صدیقه شهیده سلام الله علیها نحوه زیارت و توسل به خودش را یاد داده است:

ویستحب زیاره قبر النبی ( صلی الله علیه و آله ) ….

ویروی عن العتبی قال : کنت جالسا عند قبر النبی (صلی الله علیه و آله) فجاء اعرابی ، فقال : السلام علیک یا رسول الله سمعت الله یقول : «ولو انهم إذ ظلموا انفسهم جاؤوک فاستغفروا الله واستغفر لهم الرسول لوجدوا الله توابا رحیما » وقد جئتک مستغفرا لذنبی ، مستشفعا بک إلی ربی ، ثم انشأ یقول :

یا خیر من دفنت بالقاع اعظمه فطاب من طیبهن القاع والاکم

… لما روی عن فاطمه (علیها السلام) بنت رسول الله (صلی الله علیه و آله) أن رسول الله (صلی الله علیه و آله) علّمها أن تقول ذلک ، إذا دخلت المسجد ثم تأتی القبر فتولی ظهرک القبله وتستقبل وسطه وتقول : السلام علیک ایها النبی ورحمه الله و برکاته ….

اللهم إنک قلت وقولک الحق : «ولو انهم إذ ظلموا انفسهم جاؤوک فاستغفروا الله واستغفر لهم الرسول لوجدوا الله توابا رحیما » وقد اتیتک مستغفرا من ذنوبی ، مستشفعا بک إلی ربی ، فاسئلک یا رب أن توجب لی المغفره ، کما اوجبتها لمن اتاه فی حیاته ، اللهم اجعله اول الشافعین وانجح السائلین …

1 2 3 4 5زیارت قبر پیامبر (صلی الله علیه و آله) مستحب است …

حکایتی است که از عتبی روایت شده که کنار قبر رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نشسته بودم که اعرابی آمد و گفت : السلام علیک یا رسول الله شنیدم که خداوند می گفت : « اگر به خودتان ظلم کردید ، نزد رسول خدا (صلی الله علیه و آله) بیایند و طلب استغفار از خداوند کنند و رسول خدا ( صلی الله علیه و آله) هم طلب استغفار کند برای آن ها ، در این صورت خداوند توبه آن ها را می پذیرد .»

من نزد شما آمدم در حالی که از گناهانم استغفار می کنم و شما را نزد خداوند شفیع قرار می دهم . سپس شعری را خواند . اعرابی برگشت و رفت . پیامبر (صلی الله علیه و آله) به خواب عتبی آمد و به او فرمودند : که به اعرابی بشارت بده که خداوند توبه او را پذیرفت .

دلیل دوم مستحب بودن زیارت قبر رسول خدا(صلی الله علیه و آله) روایتی است که از صدیقه شهیده فاطمه زهرا (علیها السلام) نقل شده که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) به ایشان یاد دادند ؛ زمانی که وارد مسجد من شدی ، سراغ قبر بیا و پشت به قبله و رو به قبر بایست و بگو : سلام بر تو ای رسول خدا ، رحمت و برکت خداوند بر شما باد و مطالب دیگری که بیان شده …

خدایا خودت فرمودی و سخن تو حق است : « ولو انهم إذ ظلموا ….» من نزد پیامبرت آمدم تا از گناهانم طلب استغفارکنم و ایشان را نزد تو شفیع قرار دهم . خدایا گناهانم را ببخش ؛ همان طوری که اگر کسی در حیات پیامبر (صلی الله علیه و آله) نزد ایشان می آمد و از آن حضرت می خواست که برایش طلب استغفار کند ، گناهانش را می بخشیدی ، الان که بعد از وفات پیامبرت هم هست ، گناهانم را ببخش …

ابن قدامه مقدسی جماعیلی دمشقی صالحی حنبلی ، موفق الدین ابی محمد عبد الله بن محمد بن احمد ، المغنی ، با تحقیق دکتر عبد الله بن عبد الحسن ترکی و دکتر عبد الفتاح محمد الحلو ، چاپ دار عالم الکتب ریاض ، ج ۵ ، ص ۴۶۵.

آیا ابن قدامه مقدسی حنبلی، به اندازه وهابی‌ها نمی‌دانست که توسل به رسول خدا صلی الله علیه وآله، آن‌هم بعد از وفاتش شرک و کفر است؟

یا این که او نیز همانند دیگر بزرگان اهل سنت، مشرک و کافر شده است؟