محیی الدین ابو زکریا النووی، از بزرگترین دانشمندان تاریخ اهل سنت و از برترین فقیهان تاریخ شافعی‌ها، در کتاب‌های متعدد خود، بر جواز توسل تأکید و حتی برای اثبات آن به آیات قرآن کریم نیز استناد کرده است.

وی در کتاب کتاب الاذکار من کلام سید الابرار (صلی الله علیه و آله) ، چاپ مکتبه النزار المصطفی البار مکه مکرمه و ریاض ، جلد اول ، صفحه ۲۳۲ می‌نویسد:

( فصل فی زیاره قبر رسول الله (ص)  وأذکارها ) اعلم : أنه ینبغی لکل من حج أن یتوجه إلی زیاره رسول الله (ص) سواء کان ذلک طریقه أو لم یکن ، فإن زیارته (ص) من اهم القربات وأربح المساعی وأفضل الطلبات …. ثم یرجع إلی موافقه الاول قباله وجه رسول الله (ص) فیتوسل به فی حق نفسه و یتشفع به إلی ربه سبحانه وتعالی ویدعو لنفسه ولوالدیه واصحابه واحبابه ومن احسن إلیه وسائر المسلمین …

وعن العتبی قال : کنت جالسا عند قبر النبی (ص) فجاء اعرابی فقال : السلام علیک یا رسول الله سمعت الله تعالی یقول : « ولو انهم إذ ظلموا انفسهم جاوءک فاستغفروا الله واستغفر لهم الرسول لوجدوا الله توابا رحیما » نساء / ۶۴ . وقد جئتک مستغفرا من ذنبی ، مستشفعا بک إلی ربی ، ثم انشأ یقول:

یا خیر من دفنت بالقاع اعظمه                 فطاب من طیبهنّ القاع والاکم

نفسی الفداء لقبر انت ساکنه                    فیه العفاف وفیه الجود والکرم   

قال : ثم انصرف ، فحملتنی عینای فرأیت النبی (ص) فی النوم فقال لی : یا عتبی الحق الاعرابی فبشره بأن الله تعالی قد غفر له .

فصلی در باره زیارت رسول خدا (ص) و اذکاری که در زمان زیارت باید گفت : بدان ای وهابی که شایسته است هر کس به حج می رود ، به زیارت قبر رسول خدا (ص) برود ، فرقی نمی کند که راه او از طرف مدینه باشد یا نباشد …. روایات متعددی در باب ثواب زیارت  بیان می کند .

در ادامه می گوید : زمانی که مسجد پیامبر (ص) شدی ، نماز تحیت بخوان . سراغ قبر شریف ایشان بیا و رو به قبر و پشت به قبله به نحوی که چهار زراع از دیوار قبر فاصله بگیری ، بایست و قصد قربت کن و با  صدای که بلند نباشد ، بگو : السلام علیک یا رسول الله ، السلام علیک یا خیره الله من خلقه ، السلام علیک یا حبیب الله ، السلام علیک یا سید المرسلین و خاتم النبیین السلام علیک وعلی آلک و اصحابک و اهل بیتک و علی النبیین وسائر الصالحین …. و بعد از آن به خود رسول خدا (ص) متوسل شو و ایشان را شفیع خود قرار بده و برای خود و پدر و مادر و دوستان و سایر مسلمانان دعا کن .

تا این که در ادامه مطلب حکایت عتبی را هم نقل می کند :

عتبی گفت : در کنار قبر رسول خدا (ص) نشسته بودم که یک اعرابی آمد و گفت : السلام علیک یا رسول الله (ص) از خداوند شنیدم که می فرماید : اگر به خودتان ظلمی کردید (گناهی انجام دادید ) استغفار کنید و از رسول خدا (ص) بخواهید که برای شما استغفار کند . اگر این کار را انجام دادید ، خداوند شما را می بخشد . نساء / ۶۴ . من نزد شما (پیامبر ) آمدم تا از گناهان خود استغفار کنم و شما را نزد خداوند شفیع قرار دهم و سپس این شعر را می گوید …..

عتبی پیامبر(ص) را در خواب دید که به او فرمودند : به اعرابی بشارت بده که خداوند گناهان او را بخشید .

 

1

 

 

2

 

 

 

3

 

4

 

و باز در کتاب المجموع شرح المهذب للشیرازی، چاپ مکتبه الارشاد جده ، با تحقیق محمد نجیب المطیعی ، صفحه ۲۵۶ می‌نویسد:

ومن احسن ما یقول ما حکاه الماوردی والقاضی ابو الطیب وسائر اصحابنا عن العتبی مستحسنین له قال : کنت جالسا عند قبر النبی (ص) فجاء اعرابی فقال : السلام علیک یا رسول الله (ص) ، سمعت الله یقول : « ولو انهم إذ ظلموا انفسهم جاوءک فاستغفروا الله واستغفر لهم الرسول لوجدوا الله توابا رحیما » وقد جئتک مستغفرا لذنبی ، مستشفعا بک إلی ربی ، ثم انشأ یقول :

یا خیر من دفنت بالقاع اعظمه             فطاب من طیبهنّ القاع والاکم

نفسی الفداء لقبر انت ساکنه             فیه العفاف وفیه الجود والکرم

از بهترین چیزهایی که علمای ما مثل ماوردی و قاضی ابو الطیب و دیگر اصحاب شافعی از عتبی نقل کرده و او را تحسین کرده اند …..

 

5

 

 

6

 

 

7

محیی الدین نووی همان کسی است که شمس الدین ذهبی در کتاب تاریخ الاسلام ووفیات المشاهیر و الاعلام جلد ۵۰ ، صفحه ۲۴۶ ، شرح حال ۳۳۰ از او با عناوین : «یحیی بن شرف بن مری بن حسن بن حسین مفتی الامه ، شیخ الاسلام ، محیی الدین ابو زکریا النووی ، الحافظ الفقیه الشافعی الزاهد ، احد الاعلام» یاد کرده است . و چنین شخصیتی توسل به رسول خدا صلی الله علیه وآله را پذیرفته و آن را شرک و کفر ندانسته است.

حال از وهابی‌ها سؤال می‌کنیم که آیا محیی الدین نووی، مفتی الأمه اهل سنت، نیز کافر، مشرک و مرتد است؟

آیا او را نیز همانند شیعیان تکفیر می‌کنید و مشرک می‌خوانید؟

یا توسل مشروع است و وهابی‌ها گرفتار توهم شرک شده‌اند؟