ابن أبی شیبه کوفی و دیگر بزرگان اهل سنت، روایت تهدید به آتش زدن خانه فاطمه را با سند معتبر نقل کرده‌اند. تعدادی از پژوهشگران اهل سنت و حتی وهابیت، تصریح کرده‌اند که این روایت صحیح است؛ هرچند که در مواردی روایت را تحریف نیز کرده‌اند.

بسم الله الرحمن الرحیم

ابن أبی شیبه کوفی (متوفای۲۳۵ هـ) از بزرگان تاریخ اهل سنت ، در کتاب معتبر «المصنف فی الأحادیث والآثار» داستان تهدید به آتش زدن خانه صدیقه شهیده سلام الله علیها را با سند صحیح نقل کرده است.

تعدادی از پژوهشگران و محققان برجسته اهل سنت و حتی وهابی، این روایت را تصحیح کرده‌اند که در این جا مستندات آن را خدمت شما تقدیم خواهیم  کرد.

اصل روایت:

حدثنا محمد بن بِشْرٍ نا عُبید الله بن عمر حدثنا زید بن أسلَم عن أبیه أسلم أَنَّهُ حِینَ بُویِعَ لأِبِی بَکْرٍ بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ (ص) کَانَ عَلِیٌّ وَالزُّبَیْرُ یَدْخُلان عَلى فَاطِمَهَ بِنْتِ رَسُولِ اللَّهِ (ص) فَیُشَاوِرُونَهَا وَیَرْتَجِعُونَ فی أَمرِهِمْ، فَلَمَّا بَلَغَ ذالِکَ عُمَرُ بنُ الْخَطَّابِ خَرَجَ حَتَّى دَخَلَ عَلى فَاطِمَهَ، فَقَالَ: یَا بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ (ص) مَا مِنَ الْخَلْقِ أَحَدٌ أَحَبُّ إِلَینا مِنْ أَبِیکِ، وَمَا مِنْ أَحَدٍ أَحَبُّ إِلَیْنَا بَعْدَ أَبِیکِ مِنْکِ، وَایْمُ اللَّهِ مَا ذَاکَ بِمَانِعِیَّ إِنِ اجْتَمَعَ هؤُلاَءِ النَّفَرُ عِنْدَکِ أَنْ آمُرَ بِهِمْ أَنْ یُحْرَقَ عَلیْهِمُ الْبَیتُُ، قَالَ فَلَمَّا خَرَجَ عُمَرُ جَاؤُوهَا فَقَالَتْ: تَعْلَمُونَ أَنَّ عُمَرَ قَدْ جَاءَنِی وَقَدْ حَلَفَ بِاللَّهِ لَئِنْ عُدْتُمْ لَیَحْرِقَنَّ عَلَیکُمُ الْبَیْتَ، وَایْمُ اللَّهِ لَیُمْضِیَنَّ مَا حَلَفَ عَلَیْهِ.

فَانْصَرِفُوا رَاشِدِینَ، فِرُّوا رَأْیَکُمْ وَلاَ تَرْجِعُوا إِلَیَّ، فَانْصَرَفُوا عَنْهَا وَلَمْ یَرْجِعُوا إِلَیْهَا حَتَّى بَایَعُوا لأَبِی بَکْرٍ.

«هنگامى که مردم با ابوبکر بیعت کردند، علی و زبیر در خانه فاطمه به گفتگو و مشاوره پرداخته بودند، این خبربه عمر بن خطاب رسید. او به خانه فاطمه آمد، و گفت: اى دختر رسول خدا! محبوب‌ترین فرد نزد ما پدر تو است و پس از او خودت!!! ولى سوگند به خدا این محبت مانع از آن نیست که اگر این افراد در خانه تو جمع شوند من دستور دهم خانه را بر آن‌ها بسوزانند.

این جمله را گفت و بیرون رفت، هنگامى که علی (علیه السلام) و زبیر به خانه بازگشتند، دخت گرامى پیامبر به علی (علیهم السلام) و زبیر گفت: عمر نزد من آمد و سوگند یاد کرد که اگر اجتماع شما تکرار شود، خانه را بر شماها بسوزاند، به خدا سوگند! آنچه را که قسم خورده است انجام مى دهد!»

إبن أبی شیبه الکوفی، أبو بکر عبد الله بن محمد (متوفای۲۳۵ هـ)، الکتاب المصنف فی الأحادیث والآثار، ج ۷، ص ۴۳۲، ح۳۷۰۴۵، کتاب المغازی، باب ما جاء فی خلافه ابی بکر وسیرته فی الرده، تحقیق: کمال یوسف الحوت، ناشر: مکتبه الرشد – الریاض، الطبعه: الأولى، ۱۴۰۹هـ.

 

کتاب المصنف _ إبن أبی شیبه . جلد

کتاب المصنف _ إبن أبی شیبه . جلد

 

 

روایت تهدید به آتش زدن خانه فاطمه ـ المصنف ابن أبی شیبه ج۱۳، ص۴۶۸

روایت تهدید به آتش زدن خانه فاطمه ـ المصنف ابن أبی شیبه ، ج۱۳ ، ص۴۶۹

تصحیح روایت:

تعدادی از بزرگان اهل سنت و حتی وهابیت، این روایت را تصحیح کرده‌اند:

سعد بن ناصر الششری

 

دکتر سعد بن ناصر الشثری

دکتر سعد بن ناصر الشثری

 

پروفسور سعد بن ناصر بن عبد العزیز الششری ، از علمای نامدار وهابی که شاگرد عبد العزیز بن باز مفتی اعظم سابق عربستان سعودی و همچنین شاگرد عبد العزیز بن عبد الله آل الشیخ مفتی اعظم فعلی عربستان به شمار می‌آید و کتاب المصنف را تحقیق کرده است، در پاورقی کتاب می‌گوید:

صحیح؛ أخرجه أحمد فی فضائل الصحابه (۵۳۲) وابن عبد البر فی الإستذکار ۳/۹۷۵ ، وابن أبی عاصم فی الآحاد (۲۹۵۲).

 

کتاب المصف با تحقیق ناصر بن سعد ج۲۱ ، با تحقیق سعد بن ناصر الشثری

 

روایت تهدید به آتش زدن . کتاب المصنف با تحقیق سعد بن ناصر ، ج۲۱، ص۱۴۳

 

روایت تهدید به آتش زدن خانه فاطمه – المصنف با تحقیق سعد بن ناصر ، ج۲۱، ص۱۴۴

عمرو بن عبدالمنعم المصری

شیخ عمرو بن عبدالمنعم بن عبدالعال المصری، از علمای معاصر مصر که کتاب «المذکِّر والتذکیر والذکر» ابن أبی عاصم را تحقیق کرده است، در پاورقی همین روایت می‌گوید:

إسناده صحیح.

 

 

روایت تهدید به آتش زدن ، ابن أبی عاصم با تحقیق عمرو بن المنعم

 

روایت تهدید به آتش زدن خانه فاطمه ـ إبن أبی عاصم با تحقیق عمرو بن عبد المنعم

 

خالد بن قاسم الردادی

خالد الردادی از اساتید دانشگاه اسلامی مدینه

خالد الردادی از اساتید دانشگاه اسلامی مدینه

 

شیخ ابو یاسر خالد بن قاسم الردادی ، استاد دانشکده لغت در دانشگاه اسلامی مدینه که او نیز کتاب «المذکِّر والتذکیر والذکر» ابن أبی عاصم را تحقیق کرده است در پاورقی آن می گوید که روایت صحیح است.

 

روایت تهدید به آتش زدن خانه فاطمه ـ ابن أبی عاصم با تقحیق الردادی

روایت تهدید به آتش زدن خانه فاطمه ـ ابن أبی عاصم با تحقیق الردادی

روایت تهدید به آتش زدن خانه فاطمه ـ إبن أبی عاصم با تقحیق الردادی ص۹۱

حسن بن فرحان المالکی

دکتر حسن بن فرحان مالکی، استاد و محقق امور تربیتى در آموزش و پرورش ریاض در «کتاب قراءه فی کتب العقائد المذهب الحنبلی نموذجا» تصریح می‌کند که این روایت هجوم به خانه فاطمه  با سند‌های صحیح نقل شده است:

ولکن حزب علی کان أقل عند بیعه عمر منه عند بیعه أبی بکر الصدیق نظراً لتفرقهم الأول عن علی بسبب مداهمه بیت فاطمه فی أول عهد أبی بکر، وإکراه بعض الصحابه الذین کانوا مع علی على بیعه أبی بکر، فکانت لهذه الخصومه والمداهمه، وهی ثابته بأسانید صحیحه وذکرى مؤلمه لا یحبون تکرارها.

 

الشیخ حسن بن فرحان المالکی

الشیخ حسن بن فرحان المالکی

«طرفداران علی (علیه السلام) در زمان بیعت با عمر، کمتر از زمان بیعت با ابوبکر بودند؛ چون در آغاز خلافت ابوبکر به خانه فاطمه (سلام الله علیها) هجوم برده شد و به همین جهت بعضى از صحابه از بیعت با ابوبکر اکراه داشتند. این مدعا با سندهاى صحیحى که وجود دارد، ثابت شده است و خاطره دردناکی است که تکرار آن را دوست ندارند.

و سپس در پاورقی کتاب مى‌نویسد:

کنت أظن المداهمه مکذوبه لا تصح، حتى وجدت لها أسانید قویه منها ما أخرجه ابن أبی شیبه فی المصنف بسند صحیح عن أسلم مولى عمر وغیر ذلک.

من در ابتدا فکر مى‌کردم قصه هجوم دروغ است و صحت ندارد؛ تا این که سند محکم برای آن پیدا کرد؛ از جمله روایتی که ابن أبی شیبه در کتاب المصنف خود با سند صحیح از اسلم غلام عمر نقل کرده است».

 

قراءه فی کتب العقائد . تصحیح روایت تهدید به آتش زدن خانه فاطمه

 

قراءه فی کتب العقائد ـ تصحیح روایت تهدید به آتش زن خانه فاطمه

 

قراءه فی کتب العقائد ـ روایت تهدید به آتش زدن خانه فاطمه با تصحیح حسن بن فرحان ، ص۴۶

 

تحریف روایت:

تعدادی دیگر از علمای وهابی با این که اعتراف می‌کنند سند روایت صحیح است؛ اما با کمال تأسف و به خاطر حفظ آبروی خلیفه دوم، متن روایت را تحریف کرده‌اند:

علی محمد محمد الصلابی:

شیخ دکتر محمد علی الصلابی مفتی کشور لیبی در کتاب «أسمی المطالب فی سیره أمیر المؤمنین علی بن أبی طالب ، شخصیته وعصره دراسه شامله» روایت ابن أبی شیبه را تصحیح کرده است؛ اما در ابتدا متن اصل روایت را تحریف کرده و در آخر نیز مدعی می‌شود که ادامه روایت که تهدید به آتش زدن را ثابت می‌کند، توسط رافضه افزوده شده است !!!

 

علی محمد الصلابی مفتی لیبی

 

وی ابتدا اصل روایت را این گونه تحریف می‌کند:

وَمَا مِنْ أَحَدٍ أَحَبُّ إِلَیْنَا بَعْدَ أَبِیکِ مِنْکِ و کلمها.

«وهیچ کس نزد من پس از پدرت محبوب‌تر از تو نیست . و عمر با فاطمه سخن گفت».

در حالی که اصل روایت این گونه است:

وَمَا مِنْ أَحَدٍ أَحَبُّ إِلَیْنَا بَعْدَ أَبِیکِ مِنْکِ، وَایْمُ اللَّهِ مَا ذَاکَ بِمَانِعِیَّ إِنِ اجْتَمَعَ هؤُلاَءِ النَّفَرُ عِنْدَکِ أَنْ آمُرَ بِهِمْ أَنْ یُحْرَقَ عَلیْهِمُ الْبَیتُ…

«وهیچ کس نزد من پس از پدرت محبوب‌تر از تو نیست ؛ ولى سوگند به خدا این محبت مانع از آن نیست که اگر این افراد در خانه تو جمع شوند من دستور دهم خانه را بر آن‌ها بسوزانند».

علی محمد الصلابی مفتی لیبی

 

سپس در باره سند روایت می‌گوید:

هذا هو الثابت الصحیح والذی مع صحه سنده ینسجم مع روح ذلک الجیل وتزکیه الله له

«این همان چیزی است که ثابت و صحیح است و علاوه بر صحت سند، با روح این گروه و تزکیه آن‌ها توسط خداوند، سازگار است.

و در ادامه، شیعیان را متهم می‌کند که آن‌ها به روایات اهل سنت دستبرد زده و مطالبی از پیش خود به آن افزوده‌اند !!!!

وقد زاد رواه الشیعه الرافضه فی هذه الروایه واختلقوا إفکاً وبهتاناً وزوراً وقالوا بأن عمر قال: إذا اجتمع عندک هؤلاء النفر فسأحرق علیهم هذا البیت، لأنهم أرادوا شق عصى المسلمین بتأخرهم عن البیعه ثم خرج عنها، فلم یلبث أن عادوا إلیها، فقالت لهم: تعلمون أن عمر جاءنی وحلف بالله لأن أنتم عدتم إلى هذا البیت لیحرقنه علیکم وایم الله أنه لیصدقن فیما حلف علیه، فانصرفوا عنی فلا ترجعوا إلیّ، ففعلوا ذلک، ولم یرجعوا إلیها إلا بعدما بایعوا.

وهذه القصه الباطله لم تثبت عن عمر رضی الله عنه، ودعوى أن عمر رضی الله عنه همّ بإحراق بیت فاطمه، من أکاذیب الرافضه.

 

راویان شیعه رافضی در این روایت افزوده‌اند و دروغ ، بهتان و افترای بزرگی را ساخته‌ و گفته اند که عمر گفت: «اگر بار دیگر این افراد پیش تو جمع شوند، خانه بر سر آن‌ها آتش خواهم زد»

چون آن‌ها با تأخیر کردن در بیعت، قصد اختلاف افکنی در میان مسلمان را داشتند. عمر از پیش فاطمه رفت و پس از مدتی علی و زبیر پیش فاطمه آمدند. فاطمه به آن‌ها گفت: عمر نزد من آمد و سوگند یاد کرد که اگر اجتماع شما تکرار شود، خانه را بر شماها بسوزاند، به خدا سوگند! آنچه را که قسم خورده است انجام مى دهد! از پیش من بروید و دیگر برنگردید. آن‌ها نیز این چنین کردند و پیش فاطمه برنگشتند مگر پس از بیعت.

این داستان باطل است و از عمر ثابت نشده است. ادعای این که عمر قصد داشت خانه فاطمه را آتش بزند، از دروغ‌های رافضه است»

و در پاورقی کتاب می‌گوید:

أخرجه ابن أبی شیبه: «المنصف» (۱۴/۵۶۷)، وإسناده صحیح.

«این روایت را ابن أبی شیبه در کتاب المصنف آورده و سند آن صحیح است».

 

اسمی المطالب ـ تحریف و تصحیح روایت تهدید به آتش زدن خانه فاطمه ـ الصلابی

 

أسمی المطالب ـ تصحیح و تحریف روایت تهدید به آتش زدن خانه فاطمه ـ الصلابی ، ص ۲۰۲

 

أسمی المطالب ـ تصحیح و تحریف روایت تهدید به آتش زدن خانه فاطمه ـ الصلابی ص۲۰۳

 

روشن است که این فرافکنی‌ها دردی از جناب صلابی و همفکران او دوا نمی‌کند؛ زیرا روایت ابن أبی شیبه را با سندی که خود شما تصحیح کرده‌اید، در کتاب‌های متعدد توسط بزرگان اهل سنت به همین صورت نقل کرده‌اند که ثابت می‌کند خلیفه دوم به خانه صدیقه شهیده سلام الله علیها آمده و تهدید کرده است که خانه را به آتش خواهد کشید.

شیخ حسن الحسینی:

 

الشیخ حسن الحسینی

دکتر شیخ حسن الحسینی، وهابی نامدار معاصر که مشاور شرعی و تاریخی سریال «الحسن والحسین»‌ نیز بوده است، در کتاب «موسوعه الحسن والحسین» ابتدای همین روایت را نقل کرده و می‌نویسد:

فهذا هو الثابت الصحیح…

 

موسوعه الحسن والحسین ـ الشیخ حسن الحسینی

 

موسوعه الحسن والحسین ـ الشییخ حسن الحسینی ـ تصحیح و تحریف روایت تهدید به آتش زدن خانه فاطمه ، ص ۱۹۱

 

اما متأسفانه ادامه روایت را حذف می‌کند تا مبادا مردم بفهمند خلیفه دوم ، سیده زنان اهل بهشت را تهدید کرده است که خانه‌اش را آتش خواهد زد.

در نتیجه روایت ابن أبی شیبه، مبنی بر تهدید به آتش زدن خانه صدیقه شهیده سلام الله علیها، صحیح است و ثابت می‌کند که اجماع صحابه بر خلافت ابوبکر و تنها دلیل اهل سنت بر مشروعیت خلافت ابوبکر، افسانه و دروغی بیش نیست.

 

اللهم عجل لولیک الفرج.

 

سید محمد یزدانی

جمادی الثانی ۱۴۳۶هـ