وهابی‌ها مدعی هستند که هر نوع تبرک به غیر پیامبر صلی الله علیه وآله شرک است؛ اما در عمل به این ادعا پایبند نیستند ؛ بلکه حتی آب غسل جنازه‌های خود را نیز متبرک می‌دانند و نوش جان می کنند!

 

بسم الله الرحمن الرحیم

وهابی‌ها مدعی هستند که هر نوع تبرک به غیر پیامبر صلی الله علیه وآله شرک است؛ اما در عمل به این ادعا پایبند نیستند و بلکه حتی آب غسل جنازه‌های خود را نیز متبرک می‌دانند.

 

ابن باز، مفتی اعظم سابق عربستان سعودی در این باره می‌گوید:

لا یجوز التبرک بأحد غیر النبی صلى الله علیه وسلم لا بوضوئه ولا بشعره ولا بعرقه ولا بشیء من جسده , بل هذا کله خاص بالنبی صلى الله علیه وسلم … ولأن ذلک وسیله إلى الشرک وعباده غیر الله سبحانه .

تبرک به هیچ کسی غیر از پیامبر جایز نیست، نه به آب وضوی او ، نه به مویش، نه به عرقش و نه به چیزی از بدنش ؛ بلکه همه این موارد مخصوص پیامبر صلی الله علیه وآله است. زیرا این مسأله وسیله‌ای به سوی شرک وعبادت غیر خدای سبحان است.

عبد العزیز بن عبد الله بن باز، مجموع فتاوی و مقالات متنوعه، ج۷، ص۶۵ .

 

abehghosl1 abehghosl2 abehghosl3

 

اما وهابی‌ها در عملکرد، کاملا خلاف آن را انجام داده‌اند . نه تنها آب وضو؛ بلکه آب غسل بزرگانی همچون ابن تیمیه را به عنوان تبرک و همانند یک شربت شیرین نوش جان کرده‌اند. نه تنها به جسد ابن تیمیه؛ بلکه به شپش‌های بدن او نیز تبرک کرده‌اند.

ابن کثیر دمشقی سلفی در کتاب البدایۀ والنهایه، داستان تشییع جنازه ابن تیمیه و اتفاقات آن را این گونه نقل کرده است:

وجلس جماعه عنده قبل الغسل وقرؤا القرآن وتبرکوا برؤیته وتقبیله ثم انصرفوا ثم حضر جماعه من النساء ففعلن مثل ذلک ثم انصرفن…

والقى الناس على نعشه منادیلهم وعمائهم وثایبهم وذهبت النعال من أرجل الناس وقباقیبهم ومنادیل وعمائم لا یلتفتون إلیها لشغلهم بالنظر إلى الجنازه…

وحضر نساء کثیرات بحیث حزرن بخمسه عشر ألف امرأه غیر اللاتی کن على الاسطحه وغیرهن الجمیع یترحمن ویبکین علیه فیما قیل وأما الرجال فحزروا بستین ألفا إلى مائه ألف إلى أکثر من ذلک إلى مائتی ألف وشرب جماعه الماء الذی فضل من غسله واقتسم جماعه بقیه السدر الذی غسل به ودفع فی الخیط الذی کان فیه الزئبق الذی کان فی عنقه بسبب القمل مائه وخمسون درهما وقیل إن الطاقیه التی کانت على رأسه دفع فیها خمسمائه درهما وحصل فی الجنازه ضجیج وبکاء کثیر وتضرع وختمت له ختمات کثیره بالصالحیه وبالبلد وتردد الناس إلى قبره أیاما کثیره لیلا ونهارا یبیتون عنده ویصبحون ورؤیت له منامات صالحه کثیره ورثاه جماعه بقصائد جمه.

جماعتی پیش از غسل دادن او نشسته بودند، قرآن می‌خواندند و با دیدن جسد ابن تیمیه و بوسیدن آن تبرک می‌کردند. آن‌ها رفتند، سپس گروهی از زنان آمدند و همین کار را کردند.

مردم بر جنازه ابن تیمیه، دستمال‌ها، عمامه‌ها و پیراهن خود را می‌انداختند. کفش‌، عبا، عمامه و دستمال مردم کنده می‌شد؛ اما متوجه نمی‌شدند؛ چون همگی مشغول نظاره جنازه بودند.

زن‌های زیادی در تشییع جنازه حاضر بودند که تا پانزده هزار نفر تخمین زده می‌شدند؛ غیر از آن‌هایی که بر بالای بام‌ها بودند.  همه آن‌ها برای ابن تیمیه طلب رحمت و برای او گریه می‌کردند. اما مرد‌ها از شصت هزار نفر تا دویست هزار نفر تخمین زده می‌شدند.

گروهی آب جاری شده از جسد ابن تیمیه را می‌نوشیدند، گروهی دیگر، باقی مانده سدر را بین خود تقسیم کردند. برای ریسمانی که به جیوه آغشته شده و به گردن ابن تیمیه انداخته شده بود تا شپش‌های او جمع کند، صد و پنجاه درهم پرداخت شد. گفته شده که برای کلاهی که بر سر می‌گذاشت، پانصد درهم داده شده است.

در تشییع جنازه، ضجه ، گریه و ناله زیادی اتفاق افتاد . قرآن‌ها زیادی در روستای صالحیه و شهر ختم شد. مردم شب و روز بر سر قبر او می‌آمدند و در آن جا از سر شب تا صبح می‌ماند. خوب‌های خوبی برای او دیده شد و گروهی نیز در مصیبت او شعرهای خوبی سرودند.

 

abehghosl4 abehghosl5 abehghosl6 abehghosl7

 

 

البدایه والنهایۀ ، ج۱۶، ص۲۱۰ ـ ۲۱۱ .

 

بزار حنبلی، دیگر شاگرد ابن تیمیه نیز همین داستان را نقل کرده و گفته است:

قالوا وازدحم من حضر غسله من الخاصه والعامه على الماء المنفصل عن غسله حتى حصل لکل واحد منهم شیء قلیل. ثم أخرجت جنازته فما هو إلا ان رآها الناس فأکبوا علیها من کل جانب کلا منهم یقصد التبرک.

کسانی که از علما و عوام مردم در مراسم غسل ابن تیمیه حاضر بودند، برای نوشیدن آب جدا شده از بدن ابن  تیمیه، ازدحام کردند؛ به صورتی که برای هر کدم از آن‌ها آب کمی رسید. سپس جنازه را خارج کردند . مردم به محض دیدن آن‌، از هر طرف خود را به قصد تبرک بر روی جنازه انداختند …

الأعلام العلیه فی مناقب ابن تیمیه ، ج ۱   ص ۶۱۷.

 

abehghosl8 abehghosl9 abehghosl10

 

و دیگر شاگردان ابن تیمیه نیز همین مطالب را به عنوان فضیلت و منقبت او نقل کرده‌اند که در ادامه مستندات آن ارائه می‌شود.

 

abehghosl11 abehghosl12 abehghosl13 abehghosl14 abehghosl15 abehghosl16 abehghosl17

 

دوست داران ابن تیمیه ! خوردن آب غسل او که احتمالا سرشار از شپش‌های ریز و درشت و چرک‌های چندین ساله بوده است، نوش جانتان . از قدیم گفته‌اند که خلایق هرچه لایق .

پاسخ کارشناسان وهابی از این داستان

کارشناسان شبکه های وهابی و به طور مشخص محمد باقر چهودی پاسخ های جالب و مضحکی از این قضیه داده اند که پاسخ و البته قضاوت آن را به عهده خوانندگان عزیز قرار می دهیم :

 

پاسخ اول: من قبول ندارم که این داستان در کتاب های ما آمده باشد . اگر هم آمده باشد ، شاگردان ابن تیمیه غلط کرده اند . آن ها دیوانه بوده اند .

 

 

پاسخ دوم : یک مرده مگر چه قدر آب دارد که دویست هزار نفر بخورند ؟

 

 

 

پاسخ سوم : مردم جاهل این کار را انجام دادند . خود ابن تیمیه این داستان را در کتاب های خود نیاورده است!!! ابن کثیر هم آن را قبول نداشته است !!!!

 

 

 

پاسخ چهارم : ای شیعیان ! مگر شما پیرو ابن تیمیه هستید؟

 

 

 

پاسخ پنجم: مردم غلط کردند . کار بدی کردند . آن‌ها مردم نجسی بودند که این کار را انجام دادند . از گفتن این داستان حال آدم بهم می خورد !!!

 

 

 

اگر غلط کرده اند ، اگر دیوانه بوده اند و اگر آدم های نجس و کثیفی بوده اند، همگی به خاطر محبت به ابن تیمیه این کار را انجام داده اند . همگی از پیروان ابن  تیمیه بوده اند . همان طور که شما پیرو ابن تیمیه هستید و سخن او را از سخن خدا و پیامبرش نیز بیشتر قبول دارید. شاگردان بزرگ ابن تیمیه ؛ همچون ابن کثیر و … این داستان را به عنوان فضیلت ابن تیمیه نقل  کرده اند . راه فراری وجود ندارد ؛ یا تبرک به غیر پیامبر جایز است ، یا  ابن کثیر و … مشرک بوده اند و یک عمل شرکی را به عنوان فضیلت ابن تیمیه نقل کرده اند . انتخاب با شما .

 

سید محمد یزدانی

نهم رجب ۱۴۳۶ هجری