ابن حبان شافعی : هرگاه حاجتی داشتم، آن را با توسل به امام رضا علیه السلام گرفتم!

تمام علمای مسلمانان اجماع دارند که زیارت، استغاثه، توسل ، شفاعت و تبرک به قبور صالحین، جایز و بلکه مستحب مؤکد است. هر چند که پیروان ابن تیمیه آن‌ها را شرک و کفر می‌دانند؛ ولی آنان در برابر سواد اعظم مسلمانان آن قدر ناچیز هستند که اصلا به حساب نیایند. بهترین دلیل برای اثبات این مطلب، عملکرد بزرگان اهل سنت است که در طول تاریخ همواره به زیارت صالحین رفته‌اند، استغاثه و توسل کرده‌اند و از آنان طلب شفاعت کرده‌اند و حاجت خود را نیز گرفته‌اند؛ از جمله ابن حبان بستی شافعی است که می‌گوید زمانی که در طوس بودم، همواره به زیارت علی بن موسی الرضا علیه السلام می‌رفتم و هر مشکلی داشتم با توسل به آن حضرت، از خداوند می‌گرفتم. وی در کتاب الثقات خود در شرح حال آن حضرت می‌نویسد:

 

(وهو علی بن موسى بن جعفر بن محمد بن علی بن الحسین بن علی بن أبی طالب أبو الحسن، من سادات أهل البیت وعقلائهم وأجله الهاشمیین ونبلائهم … وقبره بسناباذ خارج النوقان مشهور یزار بجنب قبر الرشید، قد زرته مراراً کثیره، وما حلت بی شده فی وقت مقامی بطوس فزرت قبر علی بن موسى الرضا (صلوات الله على جده وعلیه) ودعوت الله إزالتها إلا واستجیب لی وزالت عنی تلک الشده، وهذا شیء جربته مراراً فوجدته کذلک، أماتنا الله على محبه المصطفى وأهل بیته (صلى الله علیه وعلیهم أجمعین).

قبر او در سناباد و خارج نوقان، مشهور است. من بارها آن را زیارت کرده‌ام . زمانی که در طوس بودم، هر گاه مشکلی برایم پیش می‌آمد، قبر علی بن موسی الرضا که صلوات خدا بر جدش و بر او باد، را زیارت می‌کردم و از خداوند رفع آن مشکل را می‌خواستم ؛ خداوند دعایم را اجابت می‌کرد و آن مشکل رفع می‌شد. این مسأله‌ای است که بارها آن را تجربه کرده‌اند و همین اتفاق افتاده است. خداوند ما را بر محبت مصطفی و خاندانش بمیراند.

التمیمی البستی، ابوحاتم محمد بن حبان بن أحمد (متوفاى۳۵۴ هـ)، الثقات، ج۸، ص۴۵۶ ـ ۴۵۷ ، تحقیق السید شرف الدین أحمد، ناشر: دار الفکر، الطبعه: الأولى، ۱۳۹۵هـ ـ ۱۹۷۵م.

توسل ابن حبان به قبر امام رضا علیه السلام

شرح حال ابن حبان

ذهبی در شرح حال ابن حبان می‌گوید:

الحافظ الامام العلامه أبو حاتم محمد بن حبان بن أحمد بن حبان… وقال الحاکم : کان ابن حبان من أوعیه العلم فی الفقه واللغه والحدیث والوعظ ومن عقلاء الرجال…

حافظ (کسی که یک صد هزار حدیث حفظ است) ، پیشوا و علامه ابو حاتم محمد بن حبان بود. حاکم گفته: او یکی از سرچشمه‌های علم در فقه، لغت، حدیث و موعظه و مرد عاقلی بود.

الذهبی الشافعی، شمس الدین ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفاى ۷۴۸ هـ)، تذکره الحفاظ، ج ۳   ص ۹۲۱، ناشر: دار الکتب العلمیه – بیروت، الطبعه: الأولى.

و ذهبى در کتاب الموقظه مى‌گوید:

ویَنْبُوعُ معرفه الثقات: تاریخُ البخاریِّ، وابنِ أبی حاتم، وابنِ حِبَّان، وکتابُ تهذیب الکمال.

کتاب‌هاى تاریخ بخارى، ابن أبى‌حاتم، ابن حبان و کتاب تهذیب الکمال، منبع و سر چشمه شناخت افراد مورد اطمینان مى‌باشند.

الذهبی الشافعی، شمس الدین ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفاى ۷۴۸ هـ)، الموقظه فی علم مصطلح الحدیث، ج ۱، ص ۱۸، تحقیق: عبد الفتاح ابو غده، ناشر: دار البشائر ـ بیروت/ مکتب مطبوعات الإسلامیه ـ بیروت، ۱۴۱۲هـ

با توجه به آن چه گذشت، پیروان ابن تیمیه مجبور هستند که یا دست از حرمت ، زیارت، توسل و .. بکشند، یا بگویند که بزرگانی همچون ابن حبان مشرک و کافر بوده‌اند . انتخاب با خود آنان.