تعظیم ابن خزیمه در برابر بارگاه ملکوتی امام رضا ع / اثبات صحت داستان و پاسخ به شبهات وهابیت

بسم الله الرحمن الرحیم

وهابی ها هر گونه تعظیم و تکریم بارگاه و قبر را شرک و قبر پرستی می‌دانند و خون و مال مسلمانان را به خاطر این مسائل، حلال می‌دانند؛ اما آیا می‌توانند بزرگان اهل سنت را نیز مشرک و قبر پرست بخوانند؟

محمد بن اسحاق بن خزیمه، دانشمند نامدار اهل سنت، یکی از کسانی است که امام رضا علیه السلام را زیارت و در برابر بارگاه آن حضرت تعظیم و کرنش کرده است.

ابن حجر عسقلانی در شرح حال امام علی بن موسی الرضا علیهما السلام می‌نویسد:

قال [الحاکم] وسمعت أبا بکر محمد بن المؤمل بن الحسن بن عیسى یقول خرجنا مع إمام أهل الحدیث أبی بکر بن خزیمه وعدیله أبی علی الثقفی مع جماعه من مشائخنا وهم إذ ذاک متوافرون إلى زیاره قبر علی بن موسى الرضی بطوس قال فرأیت من تعظیمه یعنی بن خزیمه لتلک البقعه وتواضعه لها وتضرعه عندها ما تحیرنا.

حاکم نیشابوری گفت: از محمّد بن مؤمل شنیدم که می‌گفت: همراه ابن خزیمه پیشوای اهل حدیث و همتراز او ابو علی ثقفی و جمع زیادی از بزرگان ، به زیارت قبر علی بن موسی الرضا علیهما السلام، در طوس رفتیم. ابن خزیمه، چنان در برابر بارگاه آن حضرت، تعظیم و کرنش می‌کرد که حیرت زده شدیم

العسقلانی الشافعی، أحمد بن علی بن حجر ابوالفضل (متوفاى۸۵۲هـ)، تهذیب التهذیب، ج ۷   ص ۳۳۹، ناشر: دار الفکر – بیروت، الطبعه: الأولى، ۱۴۰۴ – ۱۹۸۴ م.

http://islamport.com/w/trj/Web/2126/2787.htm

کرنش ابن خزیمه در برابر بارگاه امام رضا علیه السلام

همین مطلب را شمس الدین سخاوی در کتاب التحفه اللطیفه نقل کرده است:

وحکی أن العلم الآیه أبا بکر بن خزیمه وعدیله أبا علی الثقفی فی جماعه من المشایخ توجهوا لزیاره قبره بطوس فکان من تعظیم ابن خزیمه لتلک البقعه وتواضعه لها وتصرعه عندها ما تحیرنا منه

السخاوی، شمس الدین محمد بن عبد الرحمن (متوفاى۹۰۲هـ)، التحفه اللطیفه فی تاریخ المدینه الشریفه، ج ۲   ص ۳۰۳، ناشر: دار الکتب العلمیه – بیروت، الطبعه: الأولى، ۱۴۱۴هـ/ ۱۹۹۳م.

http://shamela.ws/browse.php/book-7434/page-787

شرح حال ابن خزیمه

شمس الدین ذهبی در شرح حال ابن خزیمه می‌نویسد:

ابن خزیمه . محمد بن إسحاق بن خزیمه بن صالح بن بکر الحافظ الحجه الفقیه شیخ الإسلام إمام الأئمه أبو بکر السلمی النیسابوری الشافعی صاحب التصانیف.

ولد سنه ثلاث وعشرین ومئتین وعنی فی حداثته بالحدیث والفقه حتى صار یضرب به المثل فی سعه العلم والإتقان.

محمد بن اسحاق بن خزیمه، حافظ ، حجت ، فقیه، شیخ الإسلام و پیشوای پیشوایان و شافعی مذهب بود.

او در سال ۲۲۳هـ به دنیا آمد و در کودکی به علم حدیث و فقه پرداخت، به طوری که در علم و اطمینان، ضرب المثل شده بود.

الذهبی الشافعی، شمس الدین ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفاى ۷۴۸ هـ)، سیر أعلام النبلاء، ج ۱۴   ص ۳۶۵، تحقیق : شعیب الأرناؤوط , محمد نعیم العرقسوسی ، ناشر : مؤسسه الرساله – بیروت ، الطبعه : التاسعه ، ۱۴۱۳هـ .

 

ابن خزیمه ، امام الأئمه و شیخ الإسلام اهل سنت

اشکال وهابی‌ها و پاسخ آن

طبق عادت همیشگی وقتی این قضیه را با وهابی‌ها در میان می‌گذاریم، به صورت چشم بسته می‌گویند سند روایت ضعیف و چنین حکایتی دروغ است .

نمونه‌های آن را می‌توانید در سایت ذیل ببینید:

http://www.dd-sunnah.net/forum/showthread.php?t=147618

در این سایت مدعی شده‌اند که ابوبکر محمد بن المؤمل مجهول است؛ پس اصل قصه قابل اثبات نیست.

در پاسخ می‌گوییم:

اولا: محمد بن المؤمل ماسرجسی، پیشوای اهل سنت در زمان خود در نیشابور بوده است؛ چنانچه شمس الدین ذهبی در باره او می‌گوید:

الماسرجسی . الإمام رئیس نیسابور أبو بکر محمد بن المؤمل بن الحسن ابن عیسى بن ماسرجس النیسابوری أحد البلغاء والفصحاء سمع الفضل بن محمد الشعرانی والحسین بن الفضل وعده

وبنى دارا للمحدثین وأدر علیهم الأرزاق کان أبو علی الحافظ یقرأ علیه تاریخ أحمد بن حنبل قلت روى عنه السلمی والحاکم وسعید بن محمد بن محمد بن عبدان مات لیله عید الفطر سنه خمسین وثلاث مئه وله تسع وثمانون سنه.

ماسرجسی، پیشوا و رئیس نیشابور بود . او در نیشابور دار المحدثین تأسیس کرده بود و خرج همه آن‌ها را می‌داد. حاکم نیشابوری از او روایت نقل کرده است و در ۸۹ سالگی در سال ۳۵۰ از دنیا رفته است

سیر أعلام النبلاء ج ۱۶   ص ۲۳

ثانیا: بر فرض که سند این روایت ضعیف هم باشد، بازهم از ارزش آن کاسته نمی‌شود؛ زیرا بزرگانی همچون حاکم نیشابوری، ابن حجر عسقلانی و شمس الدین سخاوی این مطلب را نقل کرده‌اند و به هیچ اشکالی به آن نگرفته‌اند .

اگر واقعا کرنش و تعظیم بارگاه امام رضا علیه السلام شرک و کفر بود، باید این بزرگان اهل سنت آن را متذکر می‌شدند . نمی‌شود که شرک را نقل کنند؛ اما هیچ نقدی نکنند.

و در برخی دیگر از سایت‌ها مدعی شده‌اند که خطیب بغدادی او را غیر موثق دانسته است:

حول الحکایه الأولى عن ابن خزیمه فسندها ضعیف ولاتثبت وکذلک فی متنها نکاره

فشیخ الحاکم فی هذه الروایه هو محمد بن المؤمل الهمدانی له ترجمه فی سیر أعلام النبلاء(۱۶/۳۳۰) قال عنه الخطیب (کان غیر موثق عندهم).

فتبین بهذا أن هذه الحکایه لاتصح عن الإمام ابن خزیمه رحمه الله .

http://www.ahlalhdeeth.com/vb/showthread.php?t=22812

در حالی که این نویسنده وهابی، أبا بکر محمد بن المؤمل بن الحسن بن عیسى را با شخص دیگری اشتباه گرفته است . در آدرسی که این آقا داده است سیر أعلام النبلاء(۱۶/۳۳۰)، شخص دیگری با نام : «أبو بکر محمد بن حیویه بن المؤمل بن أبی روضه الکرجی النحوی نزیل همذان» ترجمه شده است.

پس این دو نفر با هم تفاوت دارند؛ یکی پیشوا و رئیس محدثان نیشابور و صاحب دار الحدیث بوده است و دیگری شخصی که خطیب بغدادی او را غیر موثق دانسته است.

بنابراین سند روایت کاملا صحیح است

در نتیجه: یا ابن خزیمه که حافظ ،حجت ، فقیه ، شیخ الإسلام و إمام الأئمه بوده ، قبر پرست و مشرک بوده است یا وهابی‌ها دچار توهم شرک و قبر پرستی هستند.