مصیبت اسارت نوامیس رسول خدا صلی الله علیه وآله توسط کسانی که خود را جزء امت اسلامی می‌دانستند و تعدادی از آن‌ها از صحابه نیز بودند، سخت‌ترین و دردناک‌ترین قسمت فاجعه کربلا بوده و نکبتی است که هرگز از پرونده آن‌ها پاک نخواهد شد.

 

غم‌ناک‌تر آن که طبق ادعای بزرگان اهل سنت، نوامیس رسول خدا صلی الله علیه وآله را سربرهنه در کوچه‌ها و بازارهای مسلمانان می‌چرخاندند و با همین وضعیت فجیع وارد مجلس ابن زیاد و یزید کرده‌اند.

ابو الفرج ابن جوزی، دانشمند پرآوازه حنبلی مذهب متوفای ۵۹۷هـ در کتاب بستان الواعظین می‌نویسد نوامیس امام حسین علیه السلام را تا دمشق سر برهنه بردند:

وسبیت حرمه وحملن مکشفات الرؤوس على الأکف بِغَیْر وطاء حَتَّى دخلن دمشق.

نوامیس امام حسین علیه السلام را سربرهنه بر مرکب بی‌پالان سوار کردند ؛ تا وارد دمشق شدند.

ابن جوزی، بستان الواعظین وریاض السامعین، ص۲۶۴

 

 

ابن حبان بستی شافعی متوفای۳۵۴هـ پستی و رذالت امت به ظاهر مسلمان را این گونه ترسیم کرده است:

ثم أرکب الأسارى من أهل بیت رسول الله صلى الله علیه وسلم من النساء والصبیان أقتابا یابسه مکشفات الشعور وأدخلوا دمشق کذلک.

سپس اسیران اهل بیت رسول خدا صلی الله علیه وآله از زنان و کودکان را بر محمل‌های بی‌پالان و سربرهنه، سوار و وارد دمشق کردند.

ابن حبان، ‌الثقات، ج۲، ص۳۱۳

 

 

سفارینی حنبلی متوفای۱۱۸۸هـ نیز می‌نویسد:

ثم أنزله وجهزه مع رءوس أصحابه وسبایا آل الحسین علی أقتاب الجمال موثقین فی الحبال، والنساء مکشفات الوجوه والرءوس إلی یزید الممقوت.

سپس سر آن حضرت را همراه با سر یارانش وارد کوفه کردند؛ در حالی اسرای خاندان امام حسین علیه السلام را بر محمل سوار کرده و با ریسمان بسته بودند. زن‌ها را رو باز و سربرهنه برای یزیدی فرستادند که دشمن سرسخت آنان بود.

السفارینی، البحور الزاخره فی علوم الآخره ، ص۴۰۱

 

 

ابن حجر هیثمی شافعی متوفای۹۷۴هـ در الصواعق همین مطلب را از ابن جوزی نقل کرده است:

قال ابن الجوزی ولیس العجب إلا من ضرب یزید ثنایا الحسین بالقضیب وحمل آل النبی صلى الله علیه وسلم على أقتاب الجمال أی موثقین فی الحبال والنساء مکشفات الرؤوس والوجوه.

ابن جوزی گفته است: تعجبی ندارد که یزید با چوب به دندان‌های امام حسین علیه السلام بزند؛ در حالی که او خاندان رسول خدا صلی الله علیه وآله را بر شتر‌ها سوار و با ریسمان بسته بود و در حالی که زن‌ها سر برهنه و روباز بودند.

ابن حجر هیثمی، الصواعق المحرقه على أهل الرفض والضلال والزندقه، ص۵۴۳

 

 

شبراوی شافعی متوفای۱۱۷۱هـ نوشته است که از عراق تا شام نوامیس رسول خدا صلی الله علیه وآله سربرهنه بوده‌اند:

ومن عجائب الدهر الشنیعه، وحوادثه الفظیعه أن یحمل آل النبی علی أقتاب الجمال موثقین بالحبال، والنساء مکشفات الوجوه والرؤوس من العراق إلی أن دخلوا دمشق.

از عجائب زشت و حوادث شوم روزگار این است که خاندان رسول خدا صلی الله علیه و آله را سوار بر شتر کرده و با ریسمان بستند؛ در حالی که زن‌ها از عراق تا دمشق سر برهنه و روباز بودند.

الشبراوی الشافعی، الإتحاف بحب الأشراف، ص۱۷۹

 

همچنین در خطبه‌ای که علمای اهل سنت از حضرت زینب سلام الله علیها در شام نقل کرده‌اند، آمده است که آن حضرت فرمود:

أمن العدل یا ابن الطلقاء تخدیرک نساؤک وإماؤک وسوقک بنات رسول الله صلى الله علیه وسلم قد هتکت ستورهن وأصحلت صوتهن…

ای پسر طلقاء ! آیا این عادلانه است که زنان و کنیزان خود را پشت پرده بنشانی؛ اما دختران رسول خدا صلی الله علیه وآله را به اسیری ببری و چادر از سر آنان برداری…

ابن طیفور ، بلاغات النساء، ج۱، ص۳۵

 

 

 

نثر الدر فی المحاضرات، ج۴، ص۱۸، اسم المؤلف:  أبو سعد منصور بن الحسین الآبی الوفاه: ۴۲۱هـ ، دار النشر : دار الکتب العلمیه – بیروت /لبنان – ۱۴۲۴هـ – ۲۰۰۴م ، الطبعه : الأولى ، تحقیق : خالد عبد الغنی محفوط

التذکره الحمدونیه، ج۶، ص۲۶۳، اسم المؤلف:  ابن حمدون محمد بن الحسن بن محمد بن علی الوفاه: ۶۰۸هـ ، دار النشر : دار صادر  – بیروت/لبنان – ۱۹۹۶م ، الطبعه : الأولى ، تحقیق : إحسان عباس ، بکر عباس

جمهره خطب العرب، ج۲، ص۱۳۷، اسم المؤلف:  أحمد زکی صفوت الوفاه: بلا ، دار النشر : المکتبه العلمیه – بیروت – بلا ، الطبعه : بلا ، تحقیق : بلا

 

به راستی چه اتفاقاتی افتاده بود که امت اسلامی و حتی اصحاب و یاران رسول خدا صلی الله علیه وآله تنها پس از نیم قرن از وفات آن حضرت ، به جایی برسند که ناموس پیامبر خدا را سر برهنه و روباز شهر به شهر بگردانند؟

چه کسانی امت اسلامی را به این سو سوق داده بودند و آنان را این چنین پست، ظالم، بی‌رحم و بی‌دین تربیت کرده بودند؟

 

اللهم العن أول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد و آخر تابع له علی ذلک