مشهور است که ابو حنیفه ذهن بسیار جوالی داشته و کمتر فرع از فروع فقهی وجود دارد که قابل تصور باشد و ابو حنیفه برای آن حکمی صادر نکرده باشد.

مشهور است که ابو حنیفه ذهن بسیار جوالی داشته و کمتر فرع فقهی وجود دارد که قابل  تصور باشد و ابو حنیفه برای آن حکمی صادر نکرده باشد. علمای حنفی نیز  همین راه را ادامه داده‌اند. یکی از فروعات فقهی که به ذهن علمای حنفی رسیده، این است که اگر شخصی آلت خود را در ماتحت خود فرو کند، حکمش چیست؟ آیا بر شخص غسل واجب است یا خیر؟ آیا روزه‌اش باطل می‌شود یا نمی‌شود؟ آیا طهارتش را نقض می‌کند یا نه . تکلیف حج او چه می‌شود؟ و …

مفتیان حنفی بسیار هوشمندانه پاسخ داده و گفته‌اند که اگر علاوه بر دخول، انزال هم صورت گرفت، غسل واجب می‌شود و … بعضی‌ها هم به صورت مطلق گفته‌اند که روزه اش افطار می‌شود، باید حد لواط بر او جاری شود و … برخی هم گفته‌اند که باید او را دو بار حد لواط زد؛ چون هم فاعل بوده و هم مفعول.

البته تعدادی از علمای مالکی و شافعی‌ هم در این باره اظهار نظر کرده‌اند…

ولو أدخل شخص ذکره فی دبر نفسه فإنه یفطر ویحد ویفسد حجه ویجب علیه الغسل والکفاره فی الصوم کما نقل عن البلقینی

نهایه الزین فی إرشاد المبتدئین ، اسم المؤلف:  محمد بن عمر بن علی بن نووی الجاوی أبو عبد المعطی الوفاه: ۱۳۱۶ ، دار النشر : دار الفکر – بیروت ، الطبعه : الأولى

نهایه الزین  ج ۱   ص ۱۸۶

قوله : ( الذکر ) من الآدمی الأصلی المتصل فی فرج مطلقا أو من آدمی قبل أو دبر وبذلک علم أنه یشمل الإیلاج منه فی غیره , ومن غیره فیه ومنه فیه کأن أولج ذکر نفسه فی دبر نفسه , وهو کذلک کما قاله البلقینی وزاد أن جمیع الأحکام تتعلق به , کفطر صائم وفساد نسک ووجوب کفاره فیهما مع الحد ووجوب غسل وغیر ذلک , ووافقه شیخنا الزیادی وهو صریح ما فی شرح شیخنا الرملی .

حاشیتان. قلیوبی: على شرح جلال الدین المحلی على منهاج الطالبین ، اسم المؤلف:  شهاب الدین أحمد بن أحمد بن سلامه القلیوبی الوفاه: ۱۰۶۹ ، دار النشر : دار الفکر – لبنان / بیروت – ۱۴۱۹هـ – ۱۹۹۸م ، الطبعه : الأولى ، تحقیق : مکتب البحوث والدراسات

حاشیه قلیوبی  ج ۴   ص ۱۸۰

وَلَوْ أَوْلَجَ ذَکَرَهُ فِی دُبُرِ نَفْسِهِ فَالْمُتَّجَهُ تَرْتِیبُ الْأَحْکَامِ مِنْ غُسْلٍ وَحَدٍّ وَغَیْرِهِمَا عَلَیْهِ کَمَا قَالَهُ م ر فِی بَابِ الزِّنَا خِلَافًا لِمَا نُقِلَ عَنْ ز ی مِنْ وُجُوبِ الْغُسْلِ دُونَ الْحَدِّ لِکَوْنِهِ لَا یَشْتَهِی فَرْجَ نَفْسِهِ

حاشیه البجیرمی على شرح منهج الطلاب (التجرید لنفع العبید) ، اسم المؤلف:  سلیمان بن عمر بن محمد البجیرمی الشافعی، الوفاه: ۱۲۲۱ ، دار النشر : المکتبه الإسلامیه – دیار بکر – ترکیا

حاشیه البجیرمی على منهج الطلاب  ج ۱   ص ۱۲۳

وهل من الفرج ما لو أدخل ذکره فی ذکر غیره أو لا ؟ فیه نظر وإطلاق الفرج ، یشمله فلیراجع ع ش على م ر . وحاصل ذلک أن قوله : فرج مطلقاً أو من آدمی قبل أو دبر وبذلک علم أنه یشمل الإیلاج منه فی غیره : ومن غیره فیه ومنه فیه کأن أولج ذکر نفسه فی دبر نفسه وهو

تحفه الحبیب على شرح الخطیب (البجیرمی على الخطیب) ، اسم المؤلف:  سلیمان بن محمد بن عمر البجیرمی الشافعی الوفاه: ۱۲۲۱هـ ، دار النشر : دار الکتب العلمیه – بیروت/ لبنان – ۱۴۱۷هـ-۱۹۹۶م ، الطبعه : الأولى ، تحقیق : لا یوجد

تحفه الحبیب على شرح الخطیب (البجیرمی على الخطیب)  ج ۵   ص ۵

یَخْرُجُ ایضا بِقَوْلِهِ اخر تغیب ( ( ( تغییب ) ) ) حَشَفَتِهِ فی دُبُرِ نَفْسِهِ فَلَیْسَ بِزِنًا وانما یُعَزَّرُ فَقَطْ

الفواکه الدوانی على رساله ابن أبی زید القیروانی ، اسم المؤلف:  أحمد بن غنیم بن سالم النفراوی المالکی الوفاه: ۱۱۲۵ ، دار النشر : دار الفکر – بیروت – ۱۴۱۵

الفواکه الدوانی  ج ۲   ص ۲۰۵

قوله : ۶ ( المکلف ) : أى ولو خنثى مشکلا ، إذ غیبها فى فرج غیره أو فى دبر نفسه ، وإلا بأن غیبها فى فرج نفسه فلا ، ما لم ینزل .

بلغه السالک لأقرب المسالک ، اسم المؤلف:  أحمد الصاوی المالکی الوفاه: ۱۲۴۱ ، دار النشر : دار الکتب العلمیه – لبنان/ بیروت – ۱۴۱۵هـ – ۱۹۹۵م ، الطبعه : الأولى ، تحقیق : ضبطه وصححه: محمد عبد السلام شاهین

بلغه السالک  ج ۱   ص ۱۱۳

 

تحلیل مطلب با شما…

 

دانلود اسکن ها

دانلود اسکن ها