محمد بن عبد الوهاب، آویزان کردن هر نوع تعویذ را برای دفع چشم زخم، درمان انواع بیماری و … شرک و کفر دانسته است؛ اما علمای اهل سنت؛ از جمله محمد عمر سربازی، عالم نامدار اهل سنت سیستان و بلوچستان، بر مشروعیت آن تأکید دارند.

بسم الله الرحمن الرحیم

 

محمد بن عبد الوهاب در کتاب التوحید، باب ششم می‌نویسد:

باب ۶ : مِن الشِّرْکِ لُبس الحَلَقه والخَیْط ونحوهما لِرفعِ البلاء أوْ دَفْعه.

باب ششم: از جمله شرک‌ها، پوشیدن حلقه، ریسمان و همانند آن برای رفع و یا دفع بلا است.

سپس در ادامه به آیه ۳۸ سوره مبارکه زمر « قُلْ أَفَرَأَیْتُمْ مَا تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ أَرَادَنِیَ اللَّهُ بِضُرٍّ هَلْ هُنَّ کَاشِفَاتُ ضُرِّهِ أَوْ أَرَادَنِی بِرَحْمَهٍ هَلْ هُنَّ مُمْسِکَاتُ رَحْمَتِهِ قُلْ حَسْبِیَ اللَّهُ عَلَیْهِ یَتَوَکَّلُ الْمُتَوَکِّلُونَ» استناد و در هفتمین مسأله آن می‌نویسد:

السابعه : التصریح بأن من تعلق تمیمه فقد أشرک .

هفتم: این آیه صراحت دارد که هر کس تمیمه‌ای (طلسم) آویزان کند، به راستی که مشرک شده است.

و در دهمین مسأله می‌نویسد:

العاشره : أن تعلیق الودع عن العین من ذلک .

دهم: هر کس صدفی برای دفع چشم زخم آویزان کند، مشرک است.

مجموع مؤلفات محمد بن عبد الوهاب، القسم الأول، کتاب التوحید، ص ۲۷ ـ ۲۸ .

 

taaviz1 taaviz2 taaviz3 taaviz4 taaviz5

 

اما این که این آیه چه ارتباطی به تعویذ نویسی و آویزان کردن دعای چشم زخم و … دارد، باید از محمد بن عبد الوهاب و همفکرانش پرسید و آ‌ن ها باید توضیح دهند و ثابت کنند که این تعویذ نویسی‌ها به منظور شریک قرار دادن برای خدا و عبادت غیر خدا آویزان می‌شود؛ در غیر این صورت این آیه نمی‌تواند مستند درستی برای اثبات شرک بودن تعویذ نویسی باشد.

اما علمای اهل سنت به شدت با این فتوا مخالفت کرده‌اند؛ از جمله محمد عمر سربازی آن را به صراحت مشروع اعلام و حتی کتاب مستقلی برای اثبات مشروعیت تعویذ نویسی با عنوان «التحقیق الوجیز فی مسأله التعویذ» نوشته است.

 

taaviz11

 

این کتاب را می‌توانید با کلیک بر روی آیکون ذیل دانلود نمایید :

 

Download (2)

 

یا آدرس ذیل را در مرورگر وب خود کپی کنید :

http://smyazdani.com/pdf/taaviz-sarbazi.pdf

 

وی همچنین در کتاب مجالس قطب الإرشاد به سؤالی در باره تعویذ این گونه پاسخ داده است.

 

سؤالی در باره «تعویذ» :

سؤال (۳۶) : غیر مقلدان می‌گویند: «تعویذ» دادن شرک است. نظریه شما در این مورد چیست؟

جواب: من در این کتابی به نام «التحقیق الوجیز فی مسئله التعویذ» در جواب آنان نوشته‌ام و بر آنان الزام کرده‌ام که چنان روایت و حدیثی که تعویذ را شرک قرار داده است، بیان کنید ! برای تفصیل این مسأله به رساله‌ی نامبرده، مراجعه کنید.

محمد عمر سربازی ، مجالس قطب الإرشاد، ص ۷۹ ـ ۸۰.

 

taaviz6 taaviz7 taaviz8 taaviz9 taaviz10

 

 

نتیجه:

یا محمد عمر سربازی و تمام دوست‌داران و همفکرانش مشرک هستند، یا محمد بن عبد الوهاب از شدت دشمنی با مسلمانان گرفتار توهم شرک شده و به منظور تسلط بر جان و مال آن‌ها، به هر بهانه‌ای فتوای شرکی صادر می‌کند.

 

سید محمد یزدانی

آخر ربیع الثانی ، ۱۴۳۶ هـ .