با سلام و عرض ادب و احترام. استاد عزیز و گرامی بنده طلبه حوزه قم هستم. دارم برای سطح ۴ رساله مینویسم با عنوان “نقد و بررسی شبهات در خصوص حضرت محمد ص در پاسخ به کتاب نقد قرآن” در ادامه چند شببه را مطرح میکنم عاجزانه و ملتمسانه خواهش میکنم بنده را راهنمایی بفرمایید تا بتونم این شبهات رو هم پاسخ بدم. مشکل اینجاست که درون دینی نمیتونم جواب بدم چون مستشکل اصلا قرآن و روایات را قبول ندارد. لطفا راهنمایی بفرمایید. منابعی هم اگر ذکر کنید ممنون میشم. اجرتون با پیامبر رحمت و مهربانی.
اول: «وقتی وضو می‌گیرد و یا آب دهان می‌اندازد یا موی خود را کوتاه می‌کند، مردم برای قاپیدن و تبرک جستن به آنها به سر و کول هم می‌پرند و او آنها را از این کار باز نمی‌دارد یعنی تأیید می‌کند. (مثلا سیره حلبی ج ۳، ص ۳۲۸)»
دوم: «زیارت قبرش را تا ابد بر مسلمانان لازم کرد تا مردم همیشه‌ی تاریخ را حتی در مقابل خاکش به ذلّت و خشوع وا دارد.»
سوم: «نام خود را در اذان و اقامه و در تشهد نماز قرین نام خدا می‌گرداند و درود فرستادن به خودش و فرزندانش را برای ابد بر مسلمانان در تشهد نماز واجب می‌گرداند.»

 


 

سلام علیکم

وقتی کسی شبهه ای در باره باورهای دینی اسلامی مطرح می‌کند، چاره ای جز پاسخ درون دینی نیست. در این جا ضرورتی برای استفاده از قاعده الزام نیست . چون آن شخص هیچگونه مذهب و پایگاهی ندارد که بتوان جواب نقضی و … داد. بنابراین می شود از پاسخ‌های درون دینی هم استفاده کرد.

 

از دیدگاه مسلمانان رسول‌خدا صلی الله علیه وآله هر دستوری داده اند، مستقیم دستور خود خداوند بوده است.

{وَمَا یَنْطِقُ عَنِ الْهَوَى * إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْیٌ یُوحَى} [النجم: ۳، ۴]

بنابراین اگر رسول‌خدا از تبرک به آب وضویش نهی نکرده است، به این دلیل است که خداوند تمام وجود آن حضرت را متبرک قرار داده است . خود خدا چنین ویژگی را در بدن و آثار آن حضرت قرار داده است. پس دلیلی برای نهی کردن وجود ندارد؛ بلکه دلیل بر استحباب این عمل نیز موجود است.

همین طور زیارت قبر آن حضرت و بردن نامش در اذان و اقامه و تشهد.

 

از این گذشته خود خداوند در آیات متعدد قرآن کریم، اطاعت از پیامبر صلی الله علیه وآله را قرین اطاعت از خودش قرار داده است:

{أَطِیعُوا اللَّهَ وَالرَّسُولَ} [آل عمران: ۳۲]

{ وَأَطِیعُوا اللَّهَ وَالرَّسُولَ } [آل عمران: ۱۳۲]

{یَاأَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ } [النساء: ۵۹]

{وَأَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ} [المائده: ۹۲]

{ وَأَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ} [الأنفال: ۱]

{یَاأَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ} [الأنفال: ۲۰]

{وَأَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَنَازَعُوا} [الأنفال: ۴۶]

{قُلْ أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ} [النور: ۵۴]

{وَأَقِیمُوا الصَّلَاهَ وَآتُوا الزَّکَاهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ } [النور: ۵۶]

{یَاأَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَلَا تُبْطِلُوا أَعْمَالَکُمْ} [محمد: ۳۳]

{وَأَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَاللَّهُ خَبِیرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ} [المجادله: ۱۳]

{ وَأَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ فَإِنْ تَوَلَّیْتُمْ فَإِنَّمَا عَلَى رَسُولِنَا الْبَلَاغُ الْمُبِینُ} [التغابن: ۱۲]

{مَنْ یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ وَمَنْ تَوَلَّى فَمَا أَرْسَلْنَاکَ عَلَیْهِمْ حَفِیظًا} [النساء: ۸۰]

 

بنابراین قرین بودن نام آن حضرت و ایمان به آن حضرت در کنار ایمان به خدا، دستور خود خداوند است.

 

همیشه موفق باشید

یاعلی….